+40 21 203 6161
[email protected]

ianuarie 23, 2020

Dropshipping versus Fulfillment - cum funcţionează, avantaje şi sfaturi utile

Dacă vrei să elimini cheltuielile care ţin de inventarul produselor din magazinul tău online sau logistica fluxurilor operaţionale, cu siguranţă trebuie să încerci una dintre cele două modele de distribuţie din acest articol: dropshipping sau fulfillment.

Sistemul de dropshipping nu trebuie confundat cu cel de fulfilment şi nici viceversa. Înainte de a vedea care sunt diferenţele dintre cele două metode, hai să vedem ce presupune fiecare în parte și cum funcţionează, pentru ca în final să poți ajunge la cea mai potrivită variantă pentru tine şi business-ul tău.

Dropshipping versus Fulfillment: Ce este diferit? 

1.   Din punct de vedere al fluxului operaţional

A.  Dropshipping - Model insuficient exploatat in RO

Prin modelul de distribuţie în comerțul online bazat pe dropshipping tu de fapt eşti doar un punct virtual / o interfaţă pentru comenzile clienţilor tăi, însă nu dispui de stocuri pentru produsele comandate de ei și comercializate de tine. Practic, fluxul unui business bazat pe modelul de distribuţie de tip dropshipping presupune, în mare:

  • clientul face o comandă pe site-ul tău sau pe platforma online parteneră (de tip marketplace);
  • tu dai comanda mai departe către furnizorul / producătorul care are în stoc / în depozit produsul dorit de către clientul tău;
  • abia după aceea se lansează propriu-zis comanda, ori direct către cumpărătorul tău final, ori la tine pentru ca tu, personal, să o trimiţi/ livrezi către clientul tău final.

B.  Fulfillment - Model de distributie ideal

Prin modelul de distribuţie în comerțul online bazat pe fulfillment tu nu eşti doar un punct virtual / o interfaţă pentru comenzile clienţilor tăi. Din contra, chiar dispui de stocuri pentru produsele comandate de ei și comercializate de tine și tot tu (sau un partener de fulfillment) te ocupi de toţi paşii din logistica de livrare. Practic, fluxul unui business bazat pe modelul de distribuţie de tip fulfillment presupune în mare:

  • clientul face o comandă pe site-ul tău sau pe platforma online parteneră (de tip marketplace);
  • tu preiei comanda şi o pregăteşti (identifici în depozit produsele, ambalezi, tipăreşti AWB-urile de livrare, dai comanda către firma de curierat şi, după caz, ţii legătura cu clientul tău);
  • se consideră comanda lansată propriu-zis când o predai către curier, iar acesta o va livra direct către clientul tău final.

Totuşi, ar fi de menţionat că dropshippingul se mai poate face şi având drept partener un angrosist dropshipping, însă real, în România, acest tip de dropshipping nu este unul bine pus la punct, aşa cum întâlneşti în alte ţări din Europa.

Acesta este motivul pentru care dropshippingul românesc nu se poate ridica la adevăratul potențial pe care îl are şi totodată motivul pentru care vom analiza fluxul operaţional explicat mai sus, în raport cu fulfillmentul.

Fulfillmentul este un model de distribuţie mult mai bine exploatat la noi în ţară, prin prisma companiilor care pun la dispoziţia ta acest serviciu.

2. În funcţie de tipologia businessului tău

Este important de precizat că există magazine online pentru care se pretează mai bine un model de distribuţie versus celălalt. De exemplu:

  • dacă eşti un magazin online de fashion & beauty nu îţi permiţi să dai zeci de telefoane şi e-mailuri doar ca să-ți aduni marfa dintr-o singură comandă => metoda de distribuţie potrivită pentru tine este cea de fulfillment;
  • dacă eşti însă un comerciant nişat pe piese de asamblare (adică șuruburi, piuliţe etc.) poate este mai avantajos dropshippingul, adică să „forwardezi” practic comanda venită la tine către unul dintre furnizorii tăi, fără ca tu să fii nevoit să stochezi sute de modele de piuliţe, sute de modele de şuruburi etc.

3. În funcție de diversitatea portofoliului de produse

A.  Dropshipping

Prin dropshipping ai o flexibilitate mare vizavi de portofoliul de produse. Faptul că nu deţii un stoc propriu-zis înseamnă că poţi afişa pe site-ul tău mii de tipuri de produse.

Însă, atenţie, în ultima vreme s-au dezvoltat atât de multe marketplace-uri care mizează fix pe varietatea produselor, încât s-ar putea ca bătaia de cap şi timpul necesar listării online a unui „stoc” atât de diversificat, plus actualizarea lui permanentă, să nu renteze real.

În plus, dacă adaugi prea multe produse cu siguranţă trebuie să te gândeşti la a investi şi într-un serviciu de suport clienţi corespunzător.

B.  Fulfillment

Prin fulfillment ai aceeaşi flexibilitate în ceea ce privește portofoliul de produse, însă, într-adevăr, cu cât acesta este mai diversificat cu atât necesită un spaţiu mai mare de depozitare şi stocare.

Asta nu înseamnă că trebuie să-ți blochezi 3 dintre cele 3 camere ale apartamentului în care stai şi nici nu e recomandat din punct de vedere al bugetului să investeşti în regim propriu într-un depozit al tău sau în mâna de lucru necesară logisticii aferente.

Nu e recomandat deoarece poţi apela la serviciile unei companii care prestează servicii de fulfillment, care are deja toate aceste departamente şi fluxuri operaţionale in-house, iar pentru că le pune la dispoziţia mai multor clienţi acestea îşi permit să le ofere la preţuri super avantajoase şi competitive.

4. Timpul de livrare

A.  Dropshipping

Timpul de livrare prin sistem dropshipping este mai îndelungat, din cauza paşilor explicați în fluxul de mai sus.

B.  Fulfillment

În cazul fulfillmentului, tu sau partenerul tău de fulfillment faceţi toţi paşii necesari livrării (nu mai sunteţi nevoiţi să aşteptaţi după terţi producători locali sau internaţionali, după caz), motiv pentru care comenzile pot ajunge chiar şi în 24-48h de la momentul lansării lor de către client.

Statistica ne arată că 38% dintre cumpărătorii online sunt, de la an la an, mai nerăbdători -> să fii rapid a devenit obligatoriu în acest domeniu.

5. Controlul fluxului operaţional

A.  Dropshipping 

Prin dropshipping laşi pe mâna furnizorului / producătorului cu care colaborezi o multitudine de procese, de la ambalare și etichetare, până la promisiunea de livrare a coletului.

Asta înseamnă că nu ai un control real asupra experienţei pe care clientul tău o are cu comenzile date prin tine.

B.  Fulfillment

Prin fulfillment ai controlul acestei experienţe. Ba mai mult, poţi opta pentru ce doreşti să externalizezi şi ce doreşti să faci în regim propriu.

De exemplu, când îţi alegi un partener de fulfillment poţi să optezi ca tu să ţii legătura cu clienţii tăi, iar el doar să se ocupe de bucata de picking a produselor, împachetarea şi respectiv livrarea la clientul final.

Dar cum spuneam şi anterior, fulfillmentul este un model de distribuţie bine reglementat în România, nicio companie prestatoare de astfel de servicii nu îşi permite să nu se ocupe de clienţii tăi ca şi când nu ar fi ai ei.

6. Stocurile

A.  Dropshipping

Prin dropshipping nu ai un control real al stocului produselor tale virtuale. Pentru că nu ai un depozit şi nici nu stochezi vreunul dintre produsele pe care le comercializezi, atunci singura ta evidenţă asupra unui stoc este cea pe care ţi-o oferă producătorul sau angrosistul de la care ai preluat produsele listate în magazinul tău online.

Nu există o aplicaţie sau o evidenţă clară care ţie să-ți certifice că tu te poţi ţine de promisiunea făcută clientului în momentul în care i-ai permis să finalizeze comanda -> adică livrarea efectivă a produsului.

Şi cum explicam mai sus, experienţa pe care clientul o are cu tine, alături de raportul corect de calitate-preţ, sunt principalele motive care îl determină pe acesta să revină.

B.  Fulfillment

Prin fulfillment ai control asupra stocului tău de produse. Toate produsele tale sunt stocate în depozitele partenerului de fulfillment, iar tu poţi să-ți setezi alarme/notificări pentru stocuri critice (ajută la a te reaproviziona în timp util), chiar din aplicaţia pe care  ţi-o punem la dispoziţie.

Alege un partener de fulfillment care are o aplicaţie de inventar pusă la punct pentru clienţii săi.

Dacă îţi faci singur fulfillmentul, atunci ai o evidenţă (sau cel puţin aşa ar trebui) asupra stocului pe care l-ai depozitat în regim propriu (în casa sau în garajul sau în depozitul tău).

Acest lucru îţi permite să certifici în faţa clientului că te vei putea ţine de promisiunea de livrare, aspect care întotdeauna contează la îmbunătăţirea experienţei pe care acesta o are atunci când comandă de la tine.

Dropshipping versus Fulfillment: Ce alegem?

Dropshippingul este un model de distribuţie care are costuri inițiale minime de dezvoltare a unei afaceri. Dar, cum explicam mai sus, nu se pretează la fel de bine pentru orice tip de comerţ online.

Fulfillmentul este un model de distribuţie care necesită o investiţie ceva mai mare, însă e mai flexibil datorită controlului pe care ţi-l oferă. Poate fi extrem de migălos, motiv pentru care acesta începe să prezinte adevăratele sale avantaje, contrar a ce poate crezi, mai ales după momentul în care este externalizat către o companie care oferă servicii de fulfillment.

În concluzie, în funcţie de tipul de business pe care îl doreşti pentru tine şi pentru magazinul tău online s-ar putea ca soluţia să fie fulfillment sau să fie dropshipping.

Ambele modele de distribuţie funcţionează, sunt testate. Totuşi, prin prisma paşilor prezentaţi anterior putem afirma real că fulfillmentul îţi oferă un control mai mare asupra promisiunilor către clienţii tăi (promisiunea de intrare în posesia coletului, promisiunea de certificare a calităţii), într-un timp mult mai redus de livrare.

La fel de adevărat este că dropshipping presupune o investiţie mai mică din punct de vedere al bugetului, însă te poate obliga să fii nevoit să verifici constant şi insistent cu fiecare furnizor sau angrosist fiecare comandă, fără să ai un control real asupra stocurilor, a calităţii produselor tale sau a livrărilor.

Astfel putem chiar spune că fulfillment înlesneşte rezistenţa magazinului tău în timp (datorită experienţei clientului în raport cu tine), pe când dropshippingul poate periclita şi chiar scurta viaţa businessului tău, atâta vreme cât nu este în permanenţă ţinut sub control.             

Sper că acest articol te va ajuta în a lua cea mai bună decizie, cea mai potrivită pentru tipologia business-ului tău. Dacă răspunsul va fi în favoarea modelului de distribuţie fulfillment te aşteptăm să ne contactezi.

avatar
  Subscribe  
Notify of
Drumul Gării Otopeni nr. 3
Oraș Otopeni
+40 21 203 6161
® Open Public Services est. 1996
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram