+40 21 203 6161
[email protected]

februarie 10, 2020

Ghid e-Commerce: Cum să creezi un magazin online şi să generezi vânzări

Dacă eşti în căutarea unui centralizator de informaţii cu privire la cum să îţi creezi un magazin online, atunci bine ai venit! Voi încerca să îţi răspund la întrebările pe care presupun că le ai, prin intermediul ghidului de mai jos.

Ce înseamnă e-Commerce?

Să o luăm cu începutul -> e-Commerce este de fapt termenul folosit pentru comerţul online. Reprezintă orice tip de afacere sau tranzacţie pe internet. Adică, de exemplu, nu mai vindem produse în magazine fizice din oraş, ci în magazine virtuale de pe internet. Nu mai vindem servicii din birouri, ci le promovăm online. Cu siguranţă ai remarcat că în zilele noastre dacă, de exemplu, vrei să cauţi o cafenea în zona în care stai, nu mai ieşi la plimbare pe străzi până dai de una, ci intri pe internet şi cauţi. Acest obicei de consum s-a schimbat radical worldwide în ultimii ani. Treptat, treptat, probabil vom ajunge să consumăm totul online şi foarte puţin offline. Din păcate mulţi dintre noi continuăm să consumăm online chiar şi atunci când suntem offline (să luăm drept exemplu cât stăm pe telefoanele sau canalele de socializare când suntem în oraş cu prietenii).

Care sunt primii paşi în lansarea unui magazin online

Odată ce te-ai decis că vrei să fii un antreprenor în e-Commerce ai câteva decizii de luat şi demersuri de făcut. Să le luăm pe rând:

ALEGEREA PRODUSELOR  & ANALIZA PIEŢEI şi a COMPETIŢIEI

Credeai că scapi de un research? Eh bine, nu scapi! În această etapă trebuie să acorzi o importanţă foarte mare detaliilor. Alegerea produselor sau a serviciilor pe care urmează să le comercializezi nu o să fie deloc una simplă deoarece opţiunile sunt multiple, lucru care va îngreuna luarea unei decizii. E bine totuşi să iei în calcul că, ideal, orice decizie trebuie să pornească de la o nevoie. Nevoile sunt şi ele de 2 tipuri:

  1. nevoi existente (ce se cere în piaţă?)

-> aici este o zonă de produse sau servicii care nu este poate suficient acoperită de către alţi comercianţi => cererea depăşeşte producţia, ceea ce însemnă că ai avea şi tu loc.

  • nevoi care încă nu există (ce nevoie poţi, fie crea, fie anticipa tu?)

            -> aici pot intra produsele sau serviciile care nu sunt acoperite de către alţi comercianţi => adică pot fi cele inovative pentru piaţa unde te desfăşori tu. Sunt foarte greu de găsit, aproape imposibil, dar nu imposibil.

            -> produsele sau serviciile pentru care poţi anticipa o nevoie => ca să încerc să explic mai bine, voi exemplifica astfel: în momentul în care bucătăria tradiţională a început să fie din ce în ce mai sofisticată şi a apărut conceptul de „fine dining” au început să apară nevoi precum: să ai în casă un robot de bucătărie cu cine ştie ce tip de mixare planetară, sau să ai un aparat de făcut pâine sau smoothies, sau oale minune pentru gătitul la aburi etc. Curente precum emanciparea femeii au produs schimbări majore în convenţiile sociale, schimbând stilul de viaţă şi obiceiurile femeilor. De exemplu, dacă în trecut femeile erau percepute ca fiind cele care trebuiau să stea acasă să aibă grijă de cămin şi să crească copiii, în zilele noastre femeia munceşte şi produce cot la cot cu bărbatul de cele mai multe ori, deci are mai puţin timp pentru alte activităţi casnice, aşadar nevoia unor aparate / ustensile care să le eficientizeze puţinul timp rămas a fost foarte mare. Încă este.

Odată ales tipul de nevoie trebuie să te hotărăşti dacă produsele vor fi de top sau de nişă. Adică dacă intră în categoria produselor care îţi sunt personal indiferente, însă sunt căutate de toată lumea, sau sunt produse din categoria hobby pentru tine. Încearcă să răspunzi la această întrebare pornind şi de la obiceiul tău de consum. De exemplu, dacă îţi place să te dai cu placa iarna înseamna că ai un hobby. Nu-i aşa că pentru acest hobby cumperi placă, diferite articole sportive de iarnă etc?  Cum ar fi ca gama de produse / nişa pe care ţi-o alegi să îţi fie familiară şi practic să îmbini plăcutul cu utilul?
Se spune că cine munceşte cu plăcere nu simte că munceşte. Cred că e visul oricăruia dintre noi, nu? Dacă decizi să nu alegi produsele de tip hobby, atunci interesează-te care sunt trendurile şi identifică acea zonă unde doreşti să activezi cu produsele pe care le vei comercializa.

Nu îţi subestima competiţia! Uită-te la cum face ea bine, dar mai ales, uită-te după ce nu face bine. Încearcă să exploatezi la maxim informaţiile pe care le poţi afla online.

Cunoaşte-ţi targetul! Dacă ştii cum să prezinţi şi să vorbeşti categoriei de oameni căreia te vei adresa cu siguranţă vei fi mai câştigat (la propriu) şi businessul tău va avea şanse să reziste mai mult. Citeşte recenziile lor, vezi ce îi mulţumeste, cunoaşte-le nemulţumirile şi mai mult decât atât, încearcă să le identifici acele RTB-uri (reasons to believe) care vor fi adevărate „cârlige” pentru ca ei să cumpere de la tine, în detrimentul competiţiei tale.

Alege producători şi furnizori de calitate! Nu subestima cât de mult contează pentru clienţi raportul calitate-preţ. Tu ai cumpăra mai scump dintr-un magazin online care nu îţi inspiră încredere prin aspect, descriere şi optimizări? Eu nu!

PLANUL DE AFACERI

Odată ce ai luat o decizie cu privire la zona de produse sau servicii în care vrei să activezi începe să îţi faci un plan de business. Practic un plan de afaceri este o previziune asupra veniturilor, cheltuielilor şi implicit cota de profit pe care o vei avea. Adică, mai pe româneşte, ce intră, ce iese şi ce rămâne, în cifre.

 Un plan de afaceri se construieşte pornind atât de la informaţiile dobândite din partea de research, cât şi a previziunilor de buget din următorii paşi descrişi mai jos în acest articol (ce soluţii de e-Commerce alegi, comerţ cu stoc sau fără stoc propriu, buget de marketing alocat, externalizare servicii etc). Toate aceste date alcătuiesc un plan de afaceri. O metodă simplă de a împărţi investiţiile poate fi cea de mai jos:

  1. Investiţii iniţiale (sunt cele pe care le faci o singură dată, la deschiderea magazinului tău online). Câteva exemple sunt:

- costurile de creare a magazinului online (site-ul tău de vânzări va avea nevoie de o platformă de e-Commerce şi de un domeniu web sau hosting, după caz)

- costurile pentru înfinţarea entităţii juridice sub care vei activa şi vinde

- costurile legate de identitatea vizuală (adică brand-ul tău -> cum te vei numi şi cum va arăta sigla ta astfel încât să fii recognoscibil şi uşor de reţinut)

- firma sau software-ul de contabilitate, după caz

- costurile legate de obţinerea şi / sau depozitarea mărfii tale, în funcţie de forma în care intri în posesia ei şi dacă ai sau nu ai nevoie de spaţiu de depozitare sau mână de lucru (adică angajaţi)

- etc

  • Investiţii specifice (sunt cele care apar pe parcurs şi cele care necesită atenţia ta lună de lună). Câteva exemple sunt:

- costuri lunare spaţiu desfăşurare activitate, telefonie şi internet

- plugin-uri sau extensii extra pentru buna funcţionare a site-ului tău online

- procentul alocat bugetului de marketing / promovarea ta online

- costuri aferente comenzilor pe care le vei primi (o comandă primită nu înseamnă doar profit, ci înseamnă şi costuri pentru împachetare, livrare, retururi, plăţi online etc, după caz). O previziune corectă ar trebui să includă şi un buffer legat de pierderile pe care ţi le permiţi. Un retur în sine este şi o pierdere, în plus există riscul ca din comenzile returnate să îţi revină produse defecte sau în cadrul livrării efective să se mai piardă colete.

- etc

Bineînţeles, când este vorba despre planul de afaceri vei găsi online o multitudine de forme şi feluri în care acesta este conceput, funcţie de mărimea businessului şi a tipologiei acestuia. Alege o formă care îţi este ţie mai familiară, mai uşor de înţeles. Oricum ai decide să concepi planul de afaceri încearcă să te asiguri că iei în calcul majoritatea cheltuielilor, mai ales a celor medii şi mari. Dacă îţi mai rămân pe dinafară 1-2 cheltuieli mici nu va fi o panică, însă dacă nu ai luat în calcul chiar şi o singură cheltuială mare cu siguranţă vei resimţi această scăpare. Ulterior identificării complete a celor 2 tipuri de investiţii amintite mai sus vei putea determina şi care va fi adaosul tău şi implicit vei putea face o estimare a ROI (Return of Investment = venituri – cheltuieli / lună).

Bugetul de care ai nevoie variază în funcţie de nişa aleasă, de fluxul operaţional ales, de platforma de e-Commerce aleasă, de cum negociezi cu restul de furnizori şi parteneri etc. Sunt multe variabile. Poate fi de la câteva sute de euro la câteva mii de euro. Poţi alege să faci singur planul de afaceri sau poţi externaliza apelând la profesionişti.

ÎNFIINŢAREA FIRMEI ONLINE &  CODURILE CAEN

Orice magazin online trebuie să fie încadrat într-o formă juridică sub care va funcţiona. Iată care sunt opţiunile, dar şi câteva link-uri de unde poţi afla mai multe informaţii despre fiecare în parte:

  • -> PFA (persoana fizică autorizată)
  • -> SRL (Societate cu răspundere limitată)
  • -> SRL-D (Societate cu răspundere limitată debutant)

Ai grijă să alegi codurile CAEN pentru comerţ online, potrivite pentru viitorul tău business (CAEN = clasificare a activităţilor din economia naţională). Codul CAEN 4791 este cel care se referă la comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet şi trebuie cuprins în actul constitutiv al societăţii ca fiind obiectivul principal de activitate. Foloseşte motorul de căutare CAEN pentru a afla ce tip de coduri CAEN se potrivesc cel mai bine businessului tau.

Poţi alege să te ocupi singur de înfiinţarea firmei sau poţi externaliza acest serviciu alegând să eficientizezi timpul pierdut pe la ghişee, pentru a-l dedica altor activităţi care au şi ele nevoie de atenţia ta.

CREAREA MAGAZINULUI ONLINE şi alegerea PLATFORMEI de e-COMMERCE

Magazinul tău virtual este practic site-ul tău de vânzări, locul unde viitorii tăi clienţi vor intra pentru a-şi achiziţiona produsele pe care tu le pui la dispoziţia lor. Poţi alege să ai propriul site sau poţi alege să comercializezi produsele tale prin marketplace-uri, adică prin intermediul unor platforme precum eMAG.ro, cel.ro, elefant.ro, breslo.ro etc. Sau le poţi face pe ambele.

Dacă alegi să îţi creezi propriul magazin online va trebui să te interesezi şi cu privire la următoarele puncte:

-> obligaţiile legislative aplicabile magazinelor online. Trebuie să ştii că este obligatorie afişarea datelor de identificare, adică: numele societăţii, sediul, adresa şi numărul de telefon prin Legea nr. 365/2002. Costurile de livrare de asemenea trebuie să fie precizate şi obligatoriu trebuie să pui la dispoziţia clienţilor o procedură gratuită prin care să poata lua legătura cu tine, cu privire la sesizări, comentarii sau plângeri.

-> politica de cookies, confidenţialitate, termene şi condiţii, politica de returnare, dar şi respectarea normelor GDPR sunt obligatorii.

-> rezervarea denumirii companiei la Registrul Comerţului sau online aici: https://portal.onrc.ro/. Verifică de fiecare dată disponibilitatea denumirii pe ROTLD: http://rotld.ro/home/. Cumpără domeniul web (de preferat pe mai mulţi ani, astfel încât să scapi de grija că expiră domeniul în fiecare an).

-> stabilirea metodelor de plată şi alegerea procesatorului pentru plăţile online. Plata online este un trend în creştere în România. Nu este nici de departe pe cât va fi uzitat cel de plată ramburs (adică la livrare), însă trebuie luat în calcul şi acesta. Din păcate vine şi cu ceva comisioane, în funcţie de volumele tale lunare. Aşadar negociază, adună oferte şi stabileşte din timp pragurile.

-> nu uita că eşti obligat să emiţi bon fiscal clienţilor tăi care plătesc cash. Ca să poţi face acest lucru ai următoarele opţiuni: plata cu cardul, prin transfer bancar sau prin curierul care livrează şi poate emite chitanţă în baza facturii emise de tine.

-> variantele de platforme e-Commerce. Ca să iei cea mai bună decizie porneşte de la a analiza întâi ce cunoştinţe şi aptitudini ai sau poţi şi vrei să dobândeşti. Spun acest lucru deoarece există platforme pentru care trebuie să dedici mai mult timp, cât şi un proces susţinut de învăţare şi ar fi ideal să ai şi ceva cunoştinţe HTML şi PHP (acestea sunt platformele de e-Commerce de tip Open Source) sau există platforme care îţi pot livra magazine online „la cheie” (acestea sunt platformele de tip SaaS).

Exemple de platforme e-Commerce de tip Open Source, în ordine aleatorie:

  • Magento
  • WooCommerce (WordPress)
  • PrestaShop
  • OpenCart

Exemple de platforme e-Commerce de tip SaaS ar fi, în ordine aleatorie:

Platforme SaaS româneşti:

  • ShopMania
  • Blugento

Platforme SaaS  internaţionale:

  • Shopify
  • BigCommerce
  • Wix

 Am luat fiecare tip de platformă e-Commerce şi am încercat să le analizez  expunându-ţi fiecare avantaj sau dezavantaj, dar mai presus de toate, am încercat să o fac astfel încât să te ajut concret să iei decizia cea mai potrivită pentru tine. Află mai multe accesând articolul despre „Cum alegi cea mai bună platforma de e-Commerce?”.

STRATEGII de e-Commerce

Pentru a creşte, un magazin online, trebuie să ţină cont de câteva aspecte care sunt esenţiale. Voi lăsa mai jos 4 categorii de strategii pentru businessul tău, care va avea în permanenţă nevoie de un plan coerent şi susţinut, flexibil, capabil să se adapteze în funcţie de piaţă, de economie, de trenduri etc.

 Termenul de „marketing” este unul care, de fapt, înseamnă aproape orice acţiune de promovare. Promovarea poate fi online (pe Internet) sau offline (stradală, radio, TV, print, evenimente etc), organică sau plătită.

Strategia #1 PROMOVARE ONLINE

Magazinul online are nevoie de vizibilitate în online. Logic, nu 😊? Vestea bună este că există platforme de e-Commerce care au deja implementate soluţii pentru integrarea cu reţelele de socializare (Facebook, Insta etc), cupoane şi vouchere pentru campaniile de discount, tehnici de up-sell şi cross-sell, newslettere, optimizare în motoarele de căutare (SEO), sunt responsive (adică uşor de accesat de pe desktop, tabletă sau mobil) etc. De aceea alegerea platformei de e-Commerce este foarte importantă, cum explicam şi în articolul pe această temă, recomandat mai sus.

Prin marketing online ai numeroase opţiuni de promovare: campanii PPC (cost per click), campanii e-mail (newsletters, transactional emails etc), SEO etc.

Funcţie de bugetul pe care eşti dispus să îl investeşti asigură-te că magazinul tău:

- este vizibil acolo unde este şi targetul tău

- permite să măsori şi să controlezi / adaptezi strategiile

- are informaţiile şi descrierile produselor corecte, uşor de parcurs şi înţeles pentru targetul tău.

Strategia #2 MARKETING AFILIAT

Cu siguranţă ai observat că există platforme online care înglobează sute sau mii de membrii şi companii / magazine online. Practic, în cadrul acestor platforme online se promovează produsele sau serviciile acordându-le un link, un cod sau un număr unic. În funcţie de tipul produselor sau serviciilor din cadrul magazinului tău online poţi să alegi să îl promovezi prin marketing afiliat astfel:

  1. prin intermediul unei personalităţi online, fie că este blogger, vlogger, influencer sau YouTuber ( 2Performant.ro este platforma din România care şi-a propus să-i adune pe toţi într-un singur loc)
  • prin intermediul marketplace-urilor precum eMAG, evoMAG, elefant.ro, cel.ro etc.

Strategia #3 PROMOVARE ORGANICĂ (SEO)

SEO (Search Engine Optimization) te ajută să te poziţionezi propice în motoarele de căutare (precum este Google). Acest lucru se poate face prin crearea de conţinut de calitate în blogul magazinului, advertoriale pe alte site-uri care au ranking mai mare sau conţinut cu backlink-uri către tine (de exemplu, dacă vinzi articole de iarnă poţi scrie un articol despre ce trebuie să aibă un echipament complet de snowboarder, făcând trimitere către produsele pe care tu le comerzializezi în magazinul tău online).

Totuşi, dacă vrei să te ocupi singur de SEO e bine de menţionat că în momentul în care vei începe să aduni costurile pentru a-ţi publica articolele şi advertorialele vei ajunge la concluzia că este mai eficient să externalizezi SEO către profesionişti. Vei putea ieşi mult mai bine din punct de vedere buget, dacă lucrezi cu partenerul potrivit.            Noi lucrăm cu DWF, pe care îi recomandăm din propria experienţă. Dacă ai ajuns să citeşti acest articol la noi pe blog, atunci ştii deja că îşi fac treaba.

Strategia #4 PROMOVARE OFFLINE

Faptul că magazinul tău este online nu înseamnă că trebuie să pierzi din vedere de tot offline-ul. Dacă bugetul îţi permite poţi să îţi promovezi magazinul prin billboards-uri stradale, sau la radio. Oriune este şi targetul tău. Alege să ţii o evidenţă asupra unui calendar cu evenimente unde participă potenţiali clienţi sau chiar parteneri care te vor ajuta să ai o vizibilitate mai mare online sau să îţi eficientizezi fluxul operaţional. Spre exemplu, GPeC SUMMIT este cel mai mare eveniment e-Commerce din România. În cadrul lui vei regăsi un mix de Conferinţe, Workshopuri, Expo, Cursuri, Statistici etc care au un rol precis menit să dezvolte piaţa de e-Commerce. Adică acolo unde activezi tu!

OPTIMIZAREA COSTURILOR

Există 2 tipuri de comerţ online:

  1. cu stoc la furnizor (prin modelul de distribuţie dropshipping) – asta înseamnă că nu ai stoc deloc, listezi doar nişte articole.
  • cu stoc propriu (prin modelul de distribuţie fulfillment) – ai stoc şi te ocupi inclusiv de logistica de împachetare şi livrare a produselor comandate de clienţii tăi.

Despre Dropshipping versus Fulfillment - cum funcţionează, avantaje şi sfaturi utile am scris într-un articol care cu siguranţă te va lămuri exact. Dropshipping presupune într-adevăr o investiţie iniţială mai mică, însă s-ar putea ca pentru businessul tău să nu fie cea mai potrivită metodă de distribuţie. Citeşte articolul şi află singur răspunsul la această întrebare.

Dacă alegi să faci comerţ cu stoc propriu pune în agenda ta şi aceste câteva sfaturi despre cum se pot eficientiza costurile tale:

-> o previziune corectă de stoc nu trebuie deloc subestimată! Îţi eficientizează bugetul deoarece te ajută, printre altele, să te organizezi mai bine lansând comenzi centralizate, în timp util, dar totodată te ajută să identifici procesele pe care trebuie să le elimini sau să le accelerezi, după caz. În plus, contribuie la crearea unei experienţe pozitive cu clienţii tăi. Iar o experienţă pozitivă şi un raport bun calitate-preţ sunt top 3 motive pentru care clienţii revin.

-> automatizează procesele prin îmbunătăţirea fluxurilor de operaţiuni, alocarea coerentă şi clară a sarcinilor.

-> identifică activităţile care au nevoie de prea multă atenţie sau migală. Poţi eficientiza tot fluxul, dar şi bugetul tău, prin externalizarea proceselor către terţi parteneri.

AVANTAJELE EXTERNALIZĂRII SERVICIILOR DE FULFILLMENT

Fulfilment sau e-fulfillment? Ambele. De fapt, sunt unul şi acelaşi lucru. E-fulfillment-ul este, pe scurt, serviciul care permite owner-ilor de shop-uri online să îşi eficientizeze cu mult mai bine resursele prin faptul că pot externaliza toate fluxurile operaţionale din logistica care ţine de livrarea comenzilor. Practic acel “e” a apărut în faţa cuvântului ca să sublinieze mai bine faptul că se referă la “e-shop”-uri (adică shop-uri online sau magazine virtuale).

Dacă alegi să externalizezi serviciile de e-Fulfillment vei avea următoarele avantaje:

-> vei elimina surprizele costurilor operaţionale, transformându-le în costuri fixe, prestabilite. Un partener de e-Fulfillment îţi va percepe taxe mici de depozitare, dar şi pentru picking, recepţionare şi ambalare colete. De ce? Pentru că împarte aceste costuri la mai mulţi clienţi pe care îi are şi pentru că deja are puse la punct automatizările necesare pentru a eficientiza fiecare pas din întreaga logistică.

-> erorile de livrare sau încoletare vor fi aproape integral eliminate datorită personalului pregătit, dar şi a automatizărilor.

-> vei avea costuri mai mici pentru ambalaje sau folii de protecţie – De ce? Pentru că un e-Fulfiller lucrează cu volume mult mai mari, iar acest lucru îi permite să aibă costuri avantajoase la zeci de tipo-dimensiuni de cutii sau folii de protecţie pentru produsele fragile.

-> un e-Fulfiller lucrează cu volume mai mari de comenzi, deci cu siguranţă poate obţine oferte mai bune de livrare, de la firmele de curierat.

-> dacă nu mai pierzi nopţi la rând făcând colete sau coordonând depozitul închiriat, vei avea timp să te ocupi de promovarea magazinului tău online.

-> diminuează numărul retururilor – De ce? Statistica ne arată că o bună parte din retururi sunt de fapt comenzi nereconfirmate sau în care nu au fost furnizate complet datele de livrare. În plus, pe lângă pierderile legate de o posibilă deteriorare a produselor, sau pierderea lor, sau plata unei taxe suplimentare de curier, procesul de returnare a banilor unui client este stufos şi ocupă mult timp.

OPS poate prelua tot procesul de onorare a comenzilor în numele magazinului tău online, de la recepţie marfă până la depozitare, picking, preluarea comenzilor, împachetarea lor, livrarea către consumatorul final, dar şi procesarea retururilor şi oferirea de Client Support prin propriul Call Center. Convinge-te cerând o ofertă de e-Fulfillment! Alege să nu pierzi timpul făcând coletele şi livrându-le, ci găsind cele mai bune modalităţi de promovare pentru businessul tău.

Avem ca parte din strategia de comunicare, dorinţa de a ajuta antreprenorii. Din experienţa noastră, suntem siguri că ai tot soiul de temeri atunci când te gândeşti să colaborezi cu o companie de e-Fulfillment. Vestea bună este că nu eşti singurul, sunt lucruri normale! Aşa că am decis să ne luăm timp să discutăm cu clienţii noştri, iar în urma acestor discuţii am întocmit o listă de temeri atunci când te gândeşti să lucrezi cu un partener de e-Fulfillment, pe care te invit să o citeşti. Te va ajuta să înţelegi mai bine de ce, de fapt, eficientizezi bugetul prin colaborarea cu un partener potrivit de e-Fulfillment. Dacă ai extra temeri decât cele identificate de noi m-ai ajuta enorm dacă mi-ai scrie pe

[email protected]

OPS (Open Public Services) este o companie care oferă servicii complete, integrate, automatizate şi personalizate pentru domeniul e-Commerce. Te putem ajuta cu:

Am încercat în acest articol blog să împărţim din know-how-ul nostru. Sperăm că te-am ajutat. Alte ghiduri mai poţi găsi şi la partenerii noştri Gomag şi Blugento.

avatar
  Subscribe  
Notify of
Drumul Gării Otopeni nr. 3
Oraș Otopeni
+40 21 203 6161
® Open Public Services est. 1996
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram